15 نكته ای كه باید درباره چای بدانید
نوشته شده توسط : nahal
15 نكته ای كه باید درباره چای بدانید




1- تاثیر چای بر دندان
چای برای سلامت دهان و دندان مفید است . بررسی های اخیر پژوهشگران دانشگاه شیكاگو نشان داده است پلی فنل موجود در چای سیاه با غیر فعال كردن آنزیم های باكتری های دهانی ، موجب عدم فعالیت آنها شده و در نتیجه پلاك های دندانی غیر فعال شده و از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می شود . البته در این بررسی چای سیاه به صورت یك دهان شویه استفاده شده است اما نوشیدن چای هم به از بین بردن پلاك ها كمك می كند .
چای به علت داشتن مقدار قابل ملاحظه ای تانن و فلوئوراید ، از فساد ، پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان ها جلوگیری می كند . بررسی های دانشمندان ژاپنی نشان داده كودكانی كه چای می نوشند خیلی كم به پوسیدگی و كرم خوردگی دندان دچار می شوند . ژاپنی ها به تازگی یك نوع خمیر دندان ساخته و به بازار عرضه كرده اند كه پایه ساخت آن تانن است .
شاید علت این تصور غلط مواد قندی و شیرین كننده هایی است كه همراه چای مصرف می شود و موجب پوسیدگی دندان ها می شود . بهتر است چای را بدون قند بنوشید ، یا قند یا شكر را به صورت حل شده در چای مصرف كنید و برای جلوگیری از پوسیدگی و رنگ گرفتن دندان ها بعد از صرف چای دهان و دندان های تان را با آب بشویید .

‌ 2- تاثیر چای بر قلب
نوشیدن چای به بیماران قلبی توصیه می شود . چای از ایجاد لخته های خطرناك خون كه به حملات قلبی و سكته منجر می شود پیشگیری می كند . مطالعات نشان می دهد كه سطح چربی خون و فشار خون برخی مصرف كنندگان چای پایین تر از دیگران است . دانشمندان روسی پس از اجرای طرح های تحقیقاتی گسترده روی بیماران دریافته اند كه چای ، آثار نیرومندی برای به تاخیر انداختن پیشرفت تصلب شرایین و تقویت عروق مویین و رقیق كردن خون و كاهش فشار خون دارد . تحقیقات دیگر نیز آثار مفید چای را در حمایت عروق قلبی تایید می كند . در اواخر سال های 1960 دانشمندان آزمایشگاه لارونس لیومور در دانشگاه كالیفرنیا میزان تصلب شرایین در شریان های قلب حدود 300 نفر از قفقازی ها كه عادت به خوردن قهوه داشتند و 100 نفر چینی كه چای می نوشیدند را اندازه گیری كردند . نتایج این مطالعه 14 ساله نشان داد ، گروهی كه چای می نوشیدند یك سوم كمتر از گروهی كه قهوه مصرف می كردند دچار آسیب های قلبی و عروقی شده اند . همچنین چای ، مخصوصاً چای نه چندان پررنگ ، از تشكیل آتروما ( تشكیل پلاك های انسداد عروقی ) در آئورت جلوگیری می كند . نتیجه یك آزمایش كه در آن تعدادی خرگوش به عنوان نوشابه چای خورده اند ، نشان داد كه این خرگوش ها نسبت به خرگوش هایی كه آب ساده خورده اند كمتر دچار ناراحتی و آسیب آئورت شده اند . تحقیقات ژاپنی ها در سال های 1980 نشان می دهد كه چای ، كلسترول و تری گلیسرید خون را كاهش می دهد .

‌ 3- تاثیر چای برجذب آهن
مصرف چای بعد از غذا ، به هضم غذا به ویژه غذاهای چرب كمك می كند . تانن موجود در چای از جذب زیاد آهن پیشگیری می كند ، به همین دلیل نوشیدن روزانه یك فنجان چای به بیماران مبتلا به هموكروماتوز توصیه می شود . البته توصیه می شود نوشیدن چای 2 ساعت بعد از غذا باشد .

‌ 4- تاثیر چای براعصاب

بعضی ها چای می نوشند چون معتقدند چای خاصیت آرام بخش دارد اما بعضی ها هم می گویند چای شادی آور و نشاط آور است واقعیت این است كه هردوی این صحبت ها درست است . چای تا پیش از دو دقیقه از دم كشیدن اثر محرك دارد اما پس از مدتی به تدریج از خاصیت محرك بودن آن كمتر شده و خاصیت آرامش بخشی آن بیشتر می شود . پس از گذشت پنج دقیقه از دم كشیدن چای ، بیشتر كافئین چای خارج می شود .

‌ 5- چای ضد سرطان است
چای 30 نوع آنتی اكسیدان دارد و بررسی ها نشان داده است كه مصرف چای احتمال ابتلا به سرطان كلیه را كاهش می دهد و افرادی كه در روز یك فنجان چای می نوشند در مقایسه با افرادی كه چای نمی نوشند 15 درصد كمتر دچار سرطان كلیه می شوند . فلاونیدها گروهی از پلی فنل ها هستند كه به طور طبیعی در چای وجود دارند . به نظر می رسد سطوح بالای این پلی فنل ها در بدن می تواند علاوه بر ویروس ها با سرطان های لوزالمعده ، كولون ، مثانه ، پروستات وسینه نیز مقابله كند . در ژاپن خوردن حداقل 10 فنجان چای در روز با كاهش خطر سرطان معده همراه بوده است . همچنین مطالعات متعددی در ارتباط با تاثیر مثبت چای در پیشگیری از سرطان ریه و رحم انجام شده است .محققان ژاپنی معتقدند در میان مواد طبیعی ضد سرطان چای رتبه اول را دارد . درسال 1985 عده ای از دانشمندان درجه اول موسسه ملی ژنتیك ژاپن طی گزارشی اعلام كردند كه در چای سبز ژاپن نوعی تانن وجود دارد كه خاصیت ضد موتاسیون سلولی دارد و در نتیجه از عوامل ضد سرطان است . میان صدها نوع گیاهی كه محققان ژاپنی دریك برنامه وسیع مطالعاتی به منظور یافتن بهترین و موثرترین گیاه ضد موتاسیون سلولی مورد بررسی قرار داده اند ، چای سبز در آزمایشگاه موثرترین ماده بوده است . بررسی ها نشان داده است افرادی كه اغلب چای سبز می نوشند احتمال ابتلا به سرطان معده در آنها كمتر از دیگران است .

6- تاثیر چای برسوخت و ساز بدن
چای یك نوشیدنی كم كالری است و یك فنجان چای حدود چهار كالری دارد . به علاوه چای متابولیسم را بیشتر می كند و با بالا رفتن سوخت و ساز بدن موجب می شود كالری بیشتری مصرف شود و چربی ها راحت تر و زودتر سوزانده شوند . مصرف چای موجب می شود آب بیشتری بنوشیم و آب از موادی است كه برای شكسته شدن سلول های چربی لاز م است .چای به علت خاصیت ادرارآوری كه دارد ، به دفع سموم بدن كمك می كند . البته افرادی كه اضافه وزن دارند بهتر است چای را بدون قند و مواد شیرین كننده و چاشنی های پركالری مصرف كنند .

7- تاثیر چای برپوست

200 میلی لیتر چای ، 44 میلی گرم كافئین دارد كه دریافت این مقدار كافئین می تواند در رفع خستگی بدن و به ویژه پوست به عنوان عضوی بسیار فعال كمك كند . خواص ضد سرطانی چای نیز از جمله مواردی است كه می تواند در حفظ سلامت پوست موثر باشد ، به طوری كه تركیبات پلی فنلی موجود در چای مانع فعالیت تركیبات سرطان زا به ویژه تركیبات نیتروزی می شود كه در فرآورده های گوشتی وجود دارد و این خواص آنتی اكسیدانی ، پیری زودرس پوست را به تاخیر می اندازد .
مطالعات نشان داده اند كه بالا بودن چربی خون از عواملی است كه فرآیند پیری را در بدن تسریع می كند و نوشیدن چای به خصوص كلسترول بدن را كاهش می دهد . به علاوه چای ، به دلیل كافئین بالایی كه دارد ، یك محرك بوده و جریان خون را درسطح پوست افزایش می دهد و موجب دفع مواد زاید می شود كه این كار ، هم خستگی پوست را كاهش می دهد و هم موجب تغذیه بهتر آن می شود و موجب می شود سلول ها شادابی خود را حفظ كنند .

8- تاثیر چای بر كلیه
سلول های كلیه بیشترین تماس را با رادیكال های آزاد دارند و چای به دلیل داشتن آنتی اكسیدان از سلامت كلیه محافظت می كند . پلی فنول های موجود در چای سبز عملكرد كلیه را در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن كلیه بهبود می بخشند . پلی فنل ها ، آنتی اكسیدان هایی هستند كه سلول های انسان را از آسیب محافظت می كنند . چای دارای مقادیر كم سدیم و مقدار زیادی پتاسیم است و از آنجا كه بیماران مبتلا به بیماری كلیوی در مرحله پایانی باید مصرف پتاسیم خود را محدود كنند ، باید به این مسئله توجه داشته باشند .

9- تاثیر چای بر حافظه
نوشیدن مرتب چای ، حافظه راتقویت كرده و راه جدیدی برای پیشگیری و درمان آلزایمر است . آلزایمر ، بیماری تحلیل برنده اعصاب است كه در آن ماده ای شیمیایی به نام استیل كولین در مغز كم می شود . چای با مهار آنزیم كولین استراز ، روند آلزایمر را به تاخیر می اندازد .

10- ... و اما چای داغ
چای را خیلی داغ نخورید . دلایلی در دست است كه خوردن مایعات خیلی داغ ممكن است به مخاط گلو و نای آسیب برساند و به بروز سرطان منجر شود . بررسی ها نشان داده است افرادی كه چای خیلی داغ می نوشند بیش از دیگران مستعد ابتلای سرطان نای هستند . تا چند سال پیش دانشمندان تصور می كردند شاید چای موجب سرطان نای می شود ولی بررسی های جدید نشان داده است كه این ضرر چای مربوط به داغ بودن آن است . بنابراین برای حفظ سلامت و استفاده بیشتر از فواید چای بهتر است چای خیلی داغ نخورید .

11- تاثیر چای برقند خون
دانشمندان ژاپنی ماده ای از چای سبز و سیاه جدا كرده اند كه قند خون را كاهش می دهد . دانشمندان ژاپنی در عین حال كه خواص بسیار خوبی را برای چای عنوان كرده اند معتقدند كه هیچ یك از این خواص ناشی از یك ماده خاص در چای نیست ، بلكه تاثیر مجموعه ای از انواع مواد شفابخش موجود در چای است كه به طور توام و با هم در یك مجموعه این آثار را دارند .

12- چای خاصیت ضد میكروبی دارد ؟
چای به دلیل داشتن انواع تانن كه به آن طعم مخصوصی می دهد ، بدون تردید یك ضد باكتری و ضد ویروس است . در 1940 دانشمندان آمریكایی كشف كرده اند كه تانن نوعی ویروس آنفلوآنزا را مختل می كند . همچنین تانن چای ، ویروس تب خال را مهارمی كند . تحقیقاتی كه در كانادا انجام شد ، نشان داد چای در لوله های آزمایش تعداد زیادی از انواع ویروس های بیماری زا را غیرفعال می كند .

13- خواص درمانی چای
بله ، چای نوشیدنی مفیدی برای تصفیه خون از طریق ازدیاد ترشحات كلیوی است ، به هضم غذا كمك می كند ، سبب نشاط ، بیداری و مانع خواب آلودگی می شود . چای خواص درمانی زیادی دارد كه برخی از آنها را نام می بریم :

پیشگیری ، تسكین علایم و تسریع بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا
ضدعفونی كنننده و پیشگیری از بوی بد دهان
پیشگیری و كاهش اثرهای دیابت نوع دوم
كاهش علایم مواد حساسیت زا
‌ كاهش علایم عارضه پاركینسون
بهبود عملكرد سیستم ایمنی بدن و كند كردن گسترش عفونت ویروس اچ . آی . وی در بدن
حفظ تعادل آب و الكترولیت های بدن
رفع خستگی و استرس
‌ پیشگیری و التیام درد بیماری آرتروز
‌ پیشگیری از پوكی استخوان
كند كننده روند پیری
جلوگیری از لخته شدن خون و رسوب چربی در رگ های خونی
افزایش متابولیسم و كمك به كاهش وزن
افزایش كارایی سیستم ایمنی بدن
‌ آثار ضد التهابی
‌ تصفیه خون و كنترل فشار خون و كلسترول
‌ بهبود عملكرد مغز و افزایش هوشیاری


14- محتویات چای

برگ چای ، دارای كلسیم ، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، پیگمان های فلاونیك ، بازهای پوریك ، تئوفیلین ، ویتامین ، كلروفیل ، تانن و كافئین است .

‌ كافئین.
‌ تیوفیلین : این ماده ساختاری همچون كافئین دارد كه هم در چای سبز و هم سیاه موجود می باشد .آثاری مانند شل كردن عضلات نایژه های ریه ، افزایش جریان خون كلیه ها ، افزایش انقباض پذیری و كارایی عضلات قلب ، افزایش ضربان قلب ، كاهش فشارخون و آثار ضد التهابی دارد .
تانین : یك پلی فنول تلخ مزه است . كه اثر آن در بدن آرام بخشی سیستم عصبی مركزی است .
تیانین : در چای چند آمینو اسید وجود دارد اما بیشترین میزان اسید آمینه چای را تیانین تشكیل می دهد . عمده طعم چای به خاطر وجود همین ماده است .
كاتچین : این ماده بسیار مفید بوده و برای سلامتی بسیار سودمند است . كاتچین در چای سبز و سیاه وجود دارد اما میزان آن در چای سبز بیشتر است . این ماده ضد سرطان است ، موجب كاهش كلسترول خون شده و یك آنتی بیوتیك و آنتی ویروس قوی است و همچنین از افزایش فشارخون و افزایش قند خون جلوگیری می كند .
‌ ویتامین های E و C و ویتامین های گروه B : ویتامین E یك آنتی اكسیدان قوی است كه برای بدن بسیار مفید است . ویتامین C كاهش دهنده استرس بوده و علایم سرماخوردگی را كاهش می دهد . ویتامین های گروه B هم به متابولیسم كربوهیدرات ها كمك می كند .
فلوراید و فلووانوئید : فلوراید در استحكام دندان و فلووانوئید از ایجاد بوی بد دهان و فلووانوئید از ایجاد بوی بد دهان پیشگیری می كند .
‌ همچنین چای حاوی فیبر ، كربوهیدرات ، لیپید و كاراتنوئید است .

‌ 15- چطور چای دم كنیم ؟
روش دم كردن چای در عطر ، طعم و رنگ چای موثر است . طریقه دم كردن چای به روش چینی به این صورت است كه آب را در سماور می جوشانند . به ازای هر فنجان چای یك قاشق چای خوری چای خشك را در قوری ریخته و كمی آب جوش روی آن می ریزند . مدت دو دقیقه در كناری گذاشته و پس از دو دقیقه آب آن را خالی می كنند . سپس قوری را از آب جوش پر كرده سه تا پنج دقیقه روی سماور می گذارند تا دم بكشد . با این كار چای مقدار زیادی از عناصر مضر خود را از دست می دهد .
چگونگی دم كردن چای سیاه : آب ر ابه درجه جوش رسانده ( 100 درجه سانتی گراد ) سپس روی چای می ریزیم . زمان دم كشیدن نباید كمتر از 30 ثانیه و طولانی تر از پنج دقیقه شود . زیرا پس از آن تانین چای به تدریج آزاد شده و اثر محرك كافئین را خنثی و طعم چای را نیز تلخ می كند .
چگونگی دم كردن چای سبز : دمای آب در این حالت باید 80 تا 85 درجه سانتی گراد باشد . به طور معمول هرچه كیفیت چای سبز بالاتر باشد ، دمای آب هم كمتر است . بهتر است قوری چای پیش از دم كردن با قراردادن قوری درون یك كاسه حاوی آب داغ ، گرم شود .

 





:: بازدید از این مطلب : 986
|
امتیاز مطلب : 140
|
تعداد امتیازدهندگان : 46
|
مجموع امتیاز : 46
تاریخ انتشار : 19 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: